Hoofdpijn

jan 11, 2017 | Nieuws

Spanningshoofdpijn en migraine zijn de meest voorkomende vormen van hoofdpijn. Spanningshoofdpijn geeft meestal het gevoel alsof er een strakke band om het (voor-) hoofd zit. De spieren van de schedel, nek en schouders zijn vaak pijnlijk gespannen. Migraine is een matige of heftige bonzende hoofdpijn aan één zijde van het hoofd die bijna altijd samengaat met misselijkheid en/of braken. Licht en geluid worden dan slecht verdragen. De duur van een migraineaanval varieert van een halve dag tot twee dagen.

Nadat vastgesteld is wat voor soort hoofdpijn het betreft, is het zoeken van de oorzaak belangrijk. Voor de osteopaat zijn klachten als spanningshoofdpijn en migraine een interessante puzzel om op te lossen. Niet alleen de symptomen worden behandeld. Er wordt ook gezocht naar de mogelijke oorzaak van de hoofdpijn zodat het niet weer terugkomt (of in mindere mate).

Bij spanningshoofdpijn wordt, zoals de naam al doet vermoeden de pijn veroorzaakt door een verhoogde spanning van één of meerdere spieren in de nek. Dit kan aanleiding geven tot uitstraling naar het achterhoofd, de slapen, het voorhoofd of de kaak door het ontstaan van myofasciale triggerpoints (spierknopen) in de betreffende spieren. Ook kan de bloedafvoer uit de schedel belemmerd raken, waardoor een ‘zwaar en vermoeiend’ gevoel in het hoofd ontstaat, veelal met ‘druk achter de ogen’.

De oorzaken kunnen heel divers zijn en per individu verschillen. Bewegingsbeperkingen ter hoogte van het bekken, de rug en de nek spelen vaak een belangrijke rol. Standsveranderingen leiden ertoe dat onze nekspieren moeten compenseren om onze ogen horizontaal te houden. Ook kan een trauma (whiplash / breuken in het aangezicht) of bijvoorbeeld een hersenvliesontsteking ervoor zorgen dat er bewegingsbeperkingen ontstaan in de nek en/ of schedel.

De schedel is bij baby’s nog mobiel. Naarmate we ouder worden krijgt je schedel te maken met verbening van de verschillende botstukken. Bij volwassenen moet de schedel echter wel veerkracht blijven behouden. Is deze veerkracht afgenomen door fysieke traumata ( bijv. door contactsporten), dan kan dat aanleiding geven tot hoofdpijn.

Ook is de overgang van de schedel (Occiput) naar de eerste 2 nekwervels (Atlas en Axis) een belangrijke zone voor de osteopaat. Hier ontspringt de tiende hersenzenuw (Nervus Vagus). Deze zenuw verzorgt o.a. de bezenuwing van onze spijsvertering. Zo kunnen maag- en of darmklachten ook klachten geven in de nek (via de nervus vagus). Dit kan vervolgens weer hoofdpijnklachten geven. Door de blokkades te corrigeren en de schedel te behandelen, kan de osteopaat een beter evenwicht van het zenuwstelsel activeren.

Bij migraine spelen deze reeds besproken oorzaken ook een belangrijke rol. De klachten zijn echter vaak van complexere aard. Meerdere systemen in het lichaam spelen een rol. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met voeding, het hormonale systeem, erfelijkheid en emotionele spanningen.

Ytje Geertsma Osteopathie

Ytje Geertsma Osteopathie Lynbaen 14 8563 AZ Wijckel