Schouderklachten

feb 16, 2017 | Nieuws

Pijn rondom het schoudergewricht, pijn van de nek naar de schouder (of visa versa), pijn in de bovenarm, uitstraling / tintelingen / doofheid in de arm of hand? Het zijn een paar voorbeelden van veelvoorkomende klachten waarmee je een osteopaat zou kunnen bezoeken.

De osteopaat zal onderzoeken welk weefsel de pijn uitlokkende structuur is. Zijn het triggerpoints in de spieren die de schouder met de nek verbinden? Of zijn het aanwezige blokkades in de nek, bovenrug of ribben? Al deze regio’s hebben invloed op het schoudergewricht. Bij uitstralende pijn in de arm kan er sprake zijn van een beknelde zenuw in de nek, of juist in het verloop van de zenuwen naar de arm. Als het juist een pees en/ of slijmbeurs is die bekneld raakt spreekt men van een impingement syndroom. Deze structuren lopen tussen het schouderdak (acromion) en de schouderkop. De pijn is met name aanwezig bij bovenhandse bewegingen. Bij bijv. korfbal, basketbal en volleybal zijn dit veelvoorkomende blessures. De pijn kan zelfs zo heftig zijn dat er ’s nachts niet op de schouder gelegen kan worden.

Een osteopaat zal zich afvragen en onderzoeken waarom juist deze structuren pijnklachten veroorzaken. Er wordt dus niet alleen het symptoom (pijn) behandeld, maar ook de mogelijke oorzaak.
De schoudergordel is een complexe regio. De mobiliteit van de schouderkop, het schouderblad, het sleutelbeen, de gewrichten van de nek, bovenrug en de ribben spelen een rol in het functioneren van de schoudergordel. De aansturing van de schouderspieren wordt geregeld door zenuwen vanuit de nek. Kleine bewegingsbeperkingen kunnen het gecoördineerde samenspel verstoren en daardoor spieren of banden extra belasten.

Via de mechanische weg over het bindweefsel, maar ook via het zenuwstelsel hebben de structuren van de schoudergordel een link met de schedel, het kaakgewricht, het middenrif maar ook de organen. Een goed voorbeeld hiervan is het hart. Hartklachten kunnen gepaard gaan met pijn op de borst, rond de schouder, nek en het kaakgewricht. In principe kan bij iedere aandoening aan elk inwendig orgaan pijn elders ontstaan. Zo kan bijvoorbeeld een restrictie (beperking) in de fasciën (bindweefsel) rondom de lever of galblaas tot pijnklachten leiden in de rechterschouder.

De osteopaat gaat op zoek naar de bewegingsverliezen in de gewrichten, maar gaat er wel van uit dat het lichaam een geheel is. Op deze manier wordt de balans in het lichaam gezocht zodat overbelaste, pijnlijke weefsels kunnen herstellen.

Ytje Geertsma Osteopathie

Ytje Geertsma Osteopathie Lynbaen 14 8563 AZ Wijckel